Araç Isınınca Rölantide Yağ Lambası Yanıyor
Arabanızda rölantide ve düşük devirde yağ lambası yanıyorsa ve gaza basınca sönüyorsa bu çok basit veya ciddi bir arızanın belirtisi olabilir. Bu yazımızda yağ lambasının yanıp sönmesi ile ilgili bilgi vereceğiz.
Otomobillerin motorunda pistonlar sürekli olarak yukarı aşağı yukarı aşağı hareket ederler. Bu hareket sonucunda orta çıkabilecek aşınmanın en aza indirgenmesi için motor yağı kullanılır. Ayrıca yağın bir diğer görevi ise motorun aşırı ısınmasını engellemektir. Motor yağı araba çalışmazken karterde yer alır. Motor çalışmaya başladığı andan itibaren yağ pompası tarafından yukarı itilir. Böylelikle motorun yağlanması sağlanmış olur. Aracınıza oturduğunuzda kontağı aküyü açacak kadar çevirdiğinizde yağ lambasının yanması normaldir. Ancak motor çalıştıktan sonra sönmesi gerekmektedir.
Benzinli motor yenileme nasıl yapılır makalemizin de siz araba kullanıcıları için faydalı olacaktır.
Eğer motor çalışırken yağ lambası yanıyorsa veya yanıp sönüyorsa aracınızı hemen güvenli bir yere çekip motoru kapatın. Çünkü yağsız kalan motor kısa süre içerisinde ölecektir. Buna yağsız kalma sebebiyle yatak sarması adı da verilebilir. Yağ lambasının yanması çok ciddi bir sorunun veya çok ucuz ve basit bir arızanın belirtisi de olabilir. Bu sebeple yanıyorsa sorunun kaynağını bulmadan kesinlikle motoru çalıştırmayın. Ancak yağ lambası ile ilgili öyle bir sorun var ki çaresi en zor bulunanlardan bir tanesidir. Bu rölantide ve düşük devirde yanan, gaza basınca sönen yağ lambasıdır. Peki ya bu neden olur.
Gaza Basınca Sönen Yağ Lambası Sebebi Nedir
Eğer aracınızda rölantide veya düşük devirde yağ lambası yanıyor ama gaza basınca sönüyorsa bu yağlama sisteminde bir basınç kaybı olduğu anlamına gelir. Peki ya basınç kaybına neden olabilecek şeyler nedir. Şimdi maliyeti en düşükten en pahalı olasılığa doğru gidelim.
1.Yağın Eskimesi: Motor yağının yağlama yani viskozite adı verilen bir özelliği bulunmaktadır. Aracınızın motoruna uygun numarada yağ kullandığınızdan mutlaka emin olun. Bir yağın kullanım ömrü en fazla 10 bin kilometredir. Bu süreyi aştığı zaman yağ su halini alır ve kayganlaştırma özelliğini kaybeder. Bu durum sonuç olarak basınç kaybına ve yağ lambasının yanmasına neden olacaktır.
2.Yağ Müşürü Arızası: Yağ pompasının motora olan basınıcı ölçen sensöre yağ müşürü adı verilir. Elektronik bir parça olan yağ müşürü zamanla arıza yapabilir veya kablolarında bir kısa devre oluşabilir. Yağ müşürü doğru ölçemezse aracınızda rölantide yağ lambasının yanmasına neden olabilir.
3.Yağ Filtresinin Tıkanması: Karterde bulunan yağ motora gönderilmeden önce içerisindeki yabancı maddeleri süzmesi için filtreden geçirilir. Özellikle ucuz ve kalitesiz yağların içinde çok daha fazla tortu bulunur. Bu da kısa süre içerisinde filtrenin tıkanmasına neden olabilir. Yağ filtresi tıkandığı zaman müşüre gelen basıncın düşmesine neden olabilir. Gaza basınca pompa daha güçlü basacağından bunu tolere edebilir. Ama düşük devirde yağ lambasının yanmasına sebep olur. Bu durumda yağ filtresini değiştirmeniz gerekecektir.
4.Yağ Pompasının Zayıflaması: Yağ pompasının basınç gücünün 1.7 ile 5 bar arasında olması gerekmektedir. Motor en düşük devirde çalışırken 1.7 barın altına düşmemelidir. En yüksek devirde çalışırken ise 5 bar seviyesine kadar çıkabilir. Ancak bir çeşit tribün olan yağ pompası zamanla zayıflar. Bu basıncın rölantide 1.7’nin altına düşmesine neden olur. Zaten yağ basınç müşürünün en limiti 1.5 bar olarak belirlenmiştir. Bu değerin altına düştüğü zaman yağ ışığının yanmasını tetikler.
5.Motor Yataklarının Açılması: Krank milinin düz bir hizada dönmesi gerekir. Bunu hizalayan parçalara motor yatakları adı verilir. Ancak motor eskidikçe krank milinin sürtünmesiyle bu yataklar açılır. Önce yağ lambasının yanmasına daha sonra ise motorun vuruntulu çalışmasına neden olur. Eğer yukarıda saydığımız tüm şeylerde sorun yoksa ve yine rölantide yanıp gaza basınca sönen yağ ışığı varsa motor yaptırmanız gerekebilir. Çünkü genişleyen yatakların değiştirilmesi gerekecektir.